Er din webshop klar til højsæsonen?

Af Tobias Ejlskov

Hvad skal jeg have styr på?

Black Friday, Cyber Monday, jul og januarudsalg - Q4 er uden tvivl en af årets vigtigste perioder for e-commerce. En god forberedelse kan ikke bare løfte din konverteringsrate, men også styrke hele kundeoplevelsen.

Derfor har vi lavet dette blogindlæg som en tjekliste, som du kan gennemgå for at føle dig ordentligt klædt på til den travle tid. Indlægget er bygget på en briefing, vi tidligere har afholdt sammen med Texta, hvor vi gennemgik hele 117 punkter til, hvad du skal huske op til Q4 og udsalgsperioderne  

Her får du ikke alle 117 - men vi har samlet de vigtigste, du skal have styr på, hvis du vil være ordentligt klædt på til den travle tid.

1. Helt generelt:

  • Definer din target ROAS/POAS - hvad er successkriteriet?
  • Sørg for tracking og tools virker korrekt
  • Hav en backup-betalingsgateway klar
  • Sæt en standardfragtmetode op som fallback, hvis WMS eller fragtleverandører fejler

2. Forbedred dig på det der kan gå galt

  • Hosting - kan din webshop håndtere ekstra trafik?
  • Har du styr på din UTM-struktur?
  • Undgå at teste din WMS, sørg for den kører
  • Tjek rabatkoder for limits/vilkår
  • Hav backup-annoncesetups klar (fx Google Ads)
  • Dobbelttjek dine pop-ups, så de ikke dækker for eksempelvis betalingsknapper - det kan føre til tab af konverteringer på især på smartphones og tablets
  • Sørg for at din spend-limit kan klare dit annoncebudget, så dine kort ikke spærres

3. Optimer dit website:

  • Tydeliggør demand og fremhæv lav lagerstatus
  • Giv dine flagship-produkter ekstra spotlight
  • Vis prisfald gennem bannere eller badges
  • Opdater din footer - den er vigtigere, end du tror

4.Konverteringsoptimering (CRO)

  • Fremhæv begrænset antal produkter
  • Tilbyd afhentning i butik/lager hvis muligt
  • Vis leveringstid tydeligt (især op til jul)
  • Tydeliggør før/nu priser klart
  • Overvej mulighed for delbetaling

5. E-mail marketing:

  • Overvej at slå smart sending fra, så alle modtager kampagnemails
  • Opsæt kampagnesegmenter
  • Tilpas Back in Stock-flow og lav et Pre Back
  • Brug dine e-mail segmenter til Custom Audiences

6. Paid:

Meta:

  • Start reach-kampagner i god tid   
  • Prioriter arbejdet med Advantage+
  • Husk at optimere, opdatere og teste produktfeeds (de er vigtige, også på Google)

Google:

  • Opsæt Bing annoncering som supplement (det er effektivt og hurtigt at opsætte)
  • Gør brug af annonceudvidelser
  • Målret mod Black Friday-søgeord
  • Følg med i eksponeringsmetrics

TikTok:

  • Vurder om kanalen giver mening for dig
  • Brug trafik- og top funnel-annoncer
  • Overvej Spark-ads med creators

7. Organic: Hvordan bliver man hørt blandt dem der larmer?

  • Skab community-events og engagerende posts
  • Vær særligt opmærksom på indholdsvariatio - tilpas formatet - video, stories, reels m.m.
  • Husk synergier til paid

8. Affiliate marketing (ofte et overset område):

  • Udarbed sæsonspecifikke kampagnematerialer
  • Test CPL-kampagner
  • Juster dine EPC'er efter performance

9. Event marketing:

  • Kør timetilbud direkte på websitet            
  • Tiltræk kunder med konkurrencer              
  • Overvej Limited Edition produktet i forskellige segmenter

10. Rodekassen - andre vigtige tiltag

  • Opsæt SMS-marketing
  • Lav SEO-tekster målrettet seasonal keywords

Hvad så nu?

Succes i Q4 handler ikke om ét enkelt kampagneskud. Det er resultatet af mange små, velkoordinerede tiltag - fra lager og logistik til e-mail og annoncering.

Hvis du er i tvivl om, hvordan du bedst forbereder din webshop, så ræk ud til os, vi hjælper dig med at blive klar til højsæsonen.

Vil du se alle de 117 punkter vi gennemgik? Klik her og dyk ned i hele listen.