Data er nøglen til at låse op for din webshops salgspotentiale, men det er også her, hvor mange støder på forhindringer. Heldigvis giver Shopify dig et kraftfuld værktøj til at løfte din webshop til nye højder - benchmarking. Opdag, hvordan du kan bruge benchmarking aktivt til at booste din Shopify-webshop til succes!
Benchmarking
Benchmarking er en systematisk undersøgelse og evalueringsmetode, hvor virksomheder kan sammenligne sig selv med andre lignende virksomheder for at forbedre sig. Det er altså nøglen til at forstå, hvordan din webshop klarer sig i forhold til lignende webshops. Benchmarking giver indsigt i virksomhedens ydeevne, så der kan træffes informerende beslutninger om, hvor der skal gøres en indsats og hvor der skal fokuseres ressourcer.
Benchmarking med Shopify
Med millioner af brugere har Shopify en unik adgang til data, som gør det muligt at sammenligne webshops med benchmark-data fra lignende webshops. Når du sammenligner din webshop med andre webshops, som minder om din egen, giver det en stærk konkurrencemæssig fordel, som kan bidrage til at opnå yderligere succes.
Benchmark i Shopify er derfor baseret på grupper af webshops, som der ligner din. Disse grupper er defineret ved at se på ordrevolumen, det primære marked og produktkategorier, der er solgt i løbet af de sidste 30 dage. Hvis der ikke er tilstrækkeligt mange webshops på Shopify, der ligner din, kan du dog risikere, at der ikke er benchmark-data tilgængelig for din webshop. Men efterhånden som flere benytter sig af Shopify, desto flere data kommer der, som minder om din webshop.
Hvor finder du disse benchmark-data?
For at finde den data og de nøgletal, som du skal bruge for at kunne benchmarke din virksomhed, skal du ind i Shopify under Analytics og derefter Rapporter. Herunder kan du fx finde følgende rapporter:
Rapport: Salg over tid
Salg over tid viser din shops salg over en valgt tidsperiode. Her kan du benchmarke dine salg over tid med andre lignende shops. Det kan især være relevant, hvis du kombinerer det med gennemsnitlig ordreværdi over tid eller sessioner over tid.
Rapport: Gennemsnitlig ordreværdi over tid
Average order value er den gennemsnitlige værdi af din webshops ordre. I denne rapport kan du derfor sammenligne din webshops gennemsnitlige ordreværdi med andre webshops gennemsnitlige ordreværdi i branchen over en periode.
Rapport: Analyse af kundekohorte
I denne rapport finder du retention rate, hvilket også kaldes fastholdelsesrate. Retention rate er procentdelen af de kunder, som vender tilbage til webshoppen for at foretage endnu et køb. I denne rapport kan du derfor sammenligne din webshops fastholdelsesrate med andre webshops i branchen.
Rapport: Tider for klargøring, afsendelse og leveringstid
I denne rapport kan du få et overblik over hvor lang tid det tager din virksomhed at behandle en ordre, at sende en ordre og at levere en ordre. Shopify giver dig altså et klart overblik over denne data sammen med Benchmark-data, så du kan analysere din præstation inden for behandling, forsendelse og levering.
Konklusion:
Benchmarking giver dig en unik indsigt og hjælper dig med at træffe beslutninger og forbedre din webshop. Du kan altså se hvordan dine KPI’er klarer sig i forhold til andre webshops i branchen, identificere områder der skal forbedres og se hvor din indsats betaler sig.